Projectes en marxa

Curs 2020-2021
L’INS Ramon Muntaner engega cada curs una sèrie de projectes comunitaris i d’aprofundiment/reforç per als seus alumnes. D’entre el munt d’activitats diverses que desenvolupem al centre, aquestes són algunes de les que ens sentim més orgullosos, pel grau d’implicació dels professors i alumnes. Si en voleu saber quatre coses, a continuació teniu una succinta descripció dels que tenim en marxa:

 

1.PROJECTE PETIT CLUB (CLUB DE LECTURA SANT PAU-MUNTANER)

Ja fa nou anys que els alumnes de 2n primària de l’ Escola Sant Pau gaudeixen amb les visites d’alumnes del nostre institut, amb l’objectiu de contagiar el gust per la lectura als més petits. 

 

2. L’ART DE LA CONVERSA

Per quart any consecutiu l’art de la conversa continuarà motivant el nostre alumnat de 4t d’ESO i el de 4t de primària de l’Escola Sant Pau, compartint opinions sobre diferents temes: argumentar, contrastar, exemplificar, raonar o comprendre són eines bàsiques que practicaran cada trimestre.

 

 

 

 

 

 

3. TRADICIONS CATALANES

Aquest projecte pretén difondre les tradicions catalanes entre el nostre jovent, tant a l´institut com a totes les escoles. La celebració de la castanyada, un Nadal català ( fumera i tió ) i el Sant Jordi, contribueixen a una integració a la nostra cultura.

Per realitzar aquest projecte l’institut visita les escoles de primària ( Sant Pau, Parc Aigües i Josep Pallach), el Casal Cívic, el Centre Alzheimer de Figueres i l’Asil Vilallonga.

 

 

 

4. EDUCAR EN EL COMPROMÍS – MARE DE DÉU DEL MONT

Aquest projecte de servei comunitari el realitzem a 4t d’ESO amb l’escola d’educació especial de la nostra comarca, el CEE Mare de Déu del Mont de Vilafant, una escola propera al nostre centre que acull alumnes de la comarca i amb una realitat força desconeguda generalment per l’alumnat.

El projecte ajuda a interaccionar, jugar i apropar continguts d’ensenyament i aprenentatge entre iguals, gaudint d’un entorn de treball participatiu i interactiu, adquirint coneixements i habilitats específiques mitjançant el treball conjunt entre l’alumnat i, sobretot, millorar l’empatia i el respecte vers les persones amb característiques i capacitats diferents.

Les activitats preparades són diverses i adaptades a les necessitats de cada grup d’alumnes: contes, activitats i jocs d’estimulació sensorial, lectoescriptura, matemàtiques, plàstica, fusteria… Cada quinze dies anem a l’escola amb les activitats preparades pels nostres alumnes per tal de realitzar-les amb els nens i nenes de l’escola. Es preparen activitats diferents per a cada grup-classe: grups d’Ed. Infantil-Primària (alumnes amb plurideficiències) grups d’Ed. Primària i grups d’ESO.

Posteriorment a classe a l’institut es fa una reflexió-anàlisi oral i escrita de com ha anat l’activitat, quins problemes han sorgit, com s’han solucionat i com s’han sentit al fer-la.

5. MÚSICA X RECORDAR

Aquest projecte pretén reforçar els llaços entre joves i gent gran. Els joves aprenen música i danses catalanes i la gent gran, usuaris del Centre Alzheimer, reviuen la seva joventut i sobretot recorden danses i cançons que han marcat la seva vida. Va guanyar el premi d’inclusió social 2018, organitzat pel Consell Comarcal de l’Alt Empordà.

6. ÀGORA VERMUT

Aquest projecte pretén reforçar els llaços entre joves i gent gran ja jubilada, però encara activa del Casal Cívic de Figueres.

Àgora: la conversa és el centre de totes les activitats.
Vermut: algunes sessions a l’hora de tutoria van acompanyades d’un petit refrigeri al claustre

7. BALLEM SARDANES

Aquest projecte pretén difondre les sardanes entre el nostre jovent, tant a l’institut com a totes les escoles. Partim de la lectura del conte: Pep, el nen que somiava sardanes, de l’escriptora Montserrat Segura. El presentem a alumnes del Club Lector Sant Pau durant el tercer trimestre. Després el comentem plegats, si és possible amb l’autora. Finalment, ballem sardanes plegats al Claustre Muntaner al mes de
juny. En aquest projecte hi participen l’institut Ramon Muntaner, l’Escola Sant Pau, Foment Sardana i l’escriptora Montserrat Segura.

8. ENS FEM COMPANYIA:

Aquest projecte pretén reforçar els llaços entre joves i gent gran de l’Asil Vilallonga. En dates assenyalades ( Nadal, Sant Jordi, carnestoltes, dia de la música i la poesia… ) els alumnes de 4t d’ ESO, en el marc de les activitats de servei comunitari, visiten el centre i es fan companyia mútuament. Aquest projecte permet valorar la vellesa com una etapa més de la vida, celebrar amb diferents generacions les festes, aprendre a escoltar i fomentar  l’empatia entre les diferents generacions, confeccionar fragments teatrals de Nadal i Sant Jordi, compartir experiències de vida amb gent gran, gaudir amb el teatre, ball, tertúlia i espectacles, obrir-se als altres preparant activitats, recordar episodis vitals, millorar la memòria i motricitat de la gent gran i establir llaços d’amistat entre els dos centres.

Durant el curs 20-21 s’ha actualitzat el projecte a les necessitats provocades pel COVID-19. Moltes persones grans, que fins fa només uns mesos tenien una vida social activa, sortien de casa, anaven d’excursió, a activitats culturals, a ballar, a comprar… es troben ara, a causa de la pandèmia, sense gaires distraccions i passant més temps a casa, soles, que una altra cosa. Un grup de nois i noies de segon d’ESO de l’Institut Ramon Muntaner de Figueres fa que alguns dies d’aquestes persones grans tinguin un al·licient especial: són joves que els truquen per telèfon, els fan companyia mentre conversen i s’interessen per elles.

9. TOTS PER LA CIUTAT

El projecte ha començat durant el curs 19/20 i el realitza l’alumnat del 3r d’ESO A. Al començament de curs l’alumnat coneix l’entitat CREU ROJA i durant el curs fan activitats dins i fora del centre encaminades a col·laborar amb les diferents campanyes que organitza i porta a terme la Creu Roja.

10. PROJECTE D’ENRIQUIMENT

Un dels punts forts de l’institut és la preocupació per aquells alumnes amb notables aptituds intel·lectuals i acadèmiques. Els participants surten de l’aula durant algunes hores per treballar un projecte motivador.

El 2019 van presentar el primer itinerari literari autoguiat que recull la presència de Federico García Lorca a la ciutat de Figueres. Els estudiants van crear també una aplicació pel mòbil on es geolocalitzen tretze parades de la ruta, complementades amb diferents aportacions:

Accedeix a l’itinerari Federico García Lorca

A finals del 2019 van presentar, al Museu del Joguet de Catalunya, el projecte “Tengui, falti!. Aprendre amb els cromos.” L’alumnat va fer una exhaustiva investigació sobre els àlbums de cromos en col·leccions públiques i privades i es van responsabilitzar del comissariat i la selecció de les peces, de la distribució dels àmbits, de la redacció dels textos de la mostra, de les tasques de suport al muntatge i dels materials de difusió i promoció de l’exposició.

El projecte al telenotícies de TV3

 

El projecte es pot consultar en l’exposició en línia del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Un altre projecte que ha treballat el grup d’enriquiment ha estat la museïtzació dels aparells científics de l’institut, amb una important tasca de la catalogació. El resultat final serà visible a través del Museu Virtual

Actualment l’alumnat del Grup d’Enriquiment, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Figueres, estan treballant en un projecte de memòria històrica que culminarà en una intervenció permanent en l’espai urbà. D’aquesta manera, el passat de la ciutat serà recordat des del present pel Grup d’Enriquiment i projectat, així, cap al futur.

11.MAPA DE BALL

El projecte té com a objectiu introduir, promoure i donar a conèixer el llenguatge del moviment i la dansa contemporània al públic jove. Tots els alumnes de 2n d’ESO realitzen 10 sessions de dansa contemporània a les hores d’educació física finalitzant cap a final de curs amb un espectacle al Teatre Jardí juntament amb alumnes d’altres instituts. A més,  participen en aquest projecte el Consorci Transversal Xarxa d’Activitats Culturals, el Mercat de les Flors, Institut del Teatre i  la companyia Agitart

12.ESPORT PER A TOTHOM

El projecte té com a objectiu promoure i donar sortida a alumnes del centre que no poden pagar activitats físiques en horari no lectiu, podent fer-les sense haver de pagar res. Es fan en el mateix centre i els monitors són alumnes de batxillerat del centre. Es proposa fer funky i futbol.

13.UAP: Projecte educatiu, musical i solidari

El projecte UAP consisteix en la producció i estrena d’un musical, de manera cooperativa amb molts altres centres de secundària de Figueres i rodalies. Cada curs la cantata es centre en un tema que porti a reflexionar per aconseguir un mon més just i en PAU (UAP al revés). La UAP culmina en dues funcions al Teatre Jardí de Figueres, una per públic escolar (alumnes dels instituts participants) i una altra oberta a públic en general. La recaptació econòmica es destina a una institució benèfica.

La proposta té com a objectiu principal la reflexió sobre la Pau, mitjançant el treball interpretatiu de cantar, tocar, ballar. Sempre en equip, cooperatiu, inclusiu i interdisciplinari.

Aquest projecte el coordina l’Associació Eduquem per la pau, formada per 81 professors de secundària sota la direcció de Mercè Rigau i Mon Bover de Girona.  Està reconegut pel Departament d’Educació.

Aquest projecte és el treball principal de la matèria optativa de música de 4t d’ESO i també hi participa la Coral del centre (amb alumnat de tots els nivells educatius de l’institut). La música n’és l’eix principal però els àmbits que s’hi impliquen són:

Artístic, lingüístic, interpretatiu (escènic), dansa i moviment (educació física), digital, personal i social.