Mobilitat a Zagreb, Croàcia (abril 24)

Dia 1 – 15/04/24

Arribem abans de les 9 del matí a Zagreb en un vol  procedent de Girona. Avui tots ens hem hagut de llevar molt d’hora.  Ens vénen a buscar els alumnes i una professora de l’institut Wladimir Prelog ii, com que treballem en un projecte basat en la sostenibilitat, ens desplacem en transport públic a l’institut. Som rebuts per una de les coordinadores d’Erasmus+ i professorat d’anglès. Els alumnes croats fan una presentació sobre el seu centre que acull estudiants de batxillerat científic i d’altres que cursen diferents branques de CF relacionades amb el treball com a tècnics de laboratori. Ens comentem qui fou Wladimir Prelog, un químic orgànic guanyador d’un Premi Nobel l’any 1975 per les seves investigacions sobre reaccions orgàniques i estereoisomeria. És un dels pares de les regles Cahn-Ingold-Prelog, les quals ens ajuden a nomenar estereoisòmers orgànics.

Seguidament fem un recorregut guiat pel centre. Els estudiants croats ens ensenyen els diferents laboratoris.  En un d’ells preparen el guix que fan servir per escriure a les pissarres. Posteriorment fem un joc de coneixença com si fóssim a un bingo. Dinem i anem cadascú a la seva casa croata.

Dia 2: 16/04/24

Avui ens hem trobat tots a les 9 del matí i, seguint amb el treball en el projecte de la sostenibilitat, hem agafat el tramvia i ens hem dirigit al Jardí Botànic de Zagreb. Hem fet una visita guiada on ens han explicat totes les plantes que s’hi troben i les seves característiques. Un cop hem acabat la visita, ens hem dirigit a peu cap al museu tècnic Nikola Tesla, on hem pogut gaudir d’una visita on hem après com s’aplica l’energia, en les seves diverses formes, per obtenir treball; com treballen les abelles a l’apiari; com és la geologia de Croàcia; com han evolucionat tecnològicament diversos objectes quotidians i com és la rotació terrestre a través del pèndol de Foucault.  Seguidament, tot i el fred i la pluja, de camí cap una visita guiada pel centre de Zagreb, hem pogut tastar i gaudir d’un ‘burek’, un tipus d’empanada de pasta fil·lo farcida típica de Croàcia. Un cop a la plaça principal de Zagreb, ens hem trobat amb altres companys d’Islàndia i Eslovàquia, i hem fet un tour guiat per la ciutat alta. Hem vist llocs molt interessants, com la catedral, la plaça del mercat, el parlament i el govern i l’antiga porta d’accés a la ciutat, entre d’altres. Cap a les dues, ja hem tingut temps lliure, i hem pogut gaudir d’un dinar amb els nostres companys croats.

Dia 3: 17/04/24

Avui és dia d’eleccions presidencials a Croàcia i el centre Wladimir Prelog és tancat. Quedem, doncs, al pàrking de l’institut a 2/4 de 9. Ens espera un microbus que ens durà fins a una granja ecològica que es troba a Samobor, prop de la frontera amb Eslovènia. Allí ens expliquen el projecte que duen a terme des de fa una bona colla d’anys amb el nom de Green Village. Hi coneixem la Sara, una voluntària de Logronyo que treballa bàsicament amb alumnes de primària en els tallers que realitzen al bosc. Ens fan uns tallers on aprenem com es construeixen amb peces impreses amb 3D columnes verticals hidropòniques per a conrear plantes de fulles verdes; descobrim com incorporar la tecnologia a l’agricultura a través del robot Farmbot, el qual porta incorporat una placa arduino i pot presentar diferents funcionalitats; construïm un llit  de conreu horitzontal amb fustes al qual se li adapta el Farmbot i, finalment, combinat ampolles de plàstic buides i algunes peces impreses amb 3D preparem  un test hidropònic  on hi sembrem espinacs, bledes i alfàbrega. En acabar els tallers, visitem els diferents espais d’aquesta granja. Avui fa sol i aprofitem per dinar a fora. Havent dinat, el microbus ens torna a Zagreb. Aprofitem la tarda per a visitar el zoo, fundat el 1925 i  situat en el parc Maksimir de Zagreb.

Dia 4: 18/04/24

Des de l’institut ens dirigim al Departament de Geofísica de la Universitat de Zagreb acompanyats pel professor de geografia. Allí, ens espera el Dr. Antun Marki, catedràtic de l’Institut de Geofísica Andrija Mohorovicic. Ens explica, de manera molt entenedora, com es fan les observacions i mesures meteorològiques. Seguidament, ens acompanya a l’estació meteorològica de la Universitat de Zagreb on ens mostren els diferents aparells i les seves funcions. Totes les dades que recull aquest observatori meteorològic són arxivades per a ser estudiades. Així ens mostren un recull de dades preses tal dia com avui fa 90 anys.  Parlem d’un vent anomenat bura en croat que és semblant a la nostra tramuntana tot i que els croats també tenen un vent al qual anomenen tramontana. Després d’aquesta demostració ens dirigim al despatx-museu que acull tots els aparells emprats per l’eminent geògraf, sismòleg i meteoròleg croat Andrija Mohorovicic, el qual va ser el primer científic a deduir (basant-se en les ones sísmiques) la discontinuïtat de superfície i velocitat que separa l’escorça terrestre del mantell. Després d’aquest interessant taller a la Universitat de Zagreb, tornem a l’institut on ens ensenyen l’estació meteorològica que tenen instal·lada en el jardí principal. Seguidament,  completem les tasques que s’han de realitzar finalitzant l’activitat amb un kahoot per acabar de decidir quins dels dos grups de treball s’endú el trofeu de guanyador aquesta setmana. Dinem a l’institut on tastem, entre altres coses,  un plat anomenat strukli, un postre típic croat de la zona de Zagreb fet amb formatge fresc.

Dia 5: 19/04/24

Avui és un dia de comiats. Quedem a l’institut Wladimir Prelog a les 9 del matí. Ens acomiadem del professorat que ens ha acompanyat i acollit aquests dies. Fem fotos de record. Els alumnes croats ens acompanyen fins a l’estació d’autobusos de Zagreb. Allí, ens acomiadem d’ells i agafem un bus que ens durà directament a l’aeroport Franjo Tudman de la capitat croata. Facturem maletes, passem els controls de seguretat pertinents i fem temps fins que ens embarquem a l’avió que ens tornarà a Girona. Aterrem a Girona a les 3 menys 5 minuts de la tarda. La mobilitat que ens ha dut a Croàcia ha acabat de moment.