Les cròniques del club de lectura: Contra la mordassa

Contra la mordassa

Llegir per entendre el món. Llegir per distreure’ns. Llegir per enfrontar-nos a la  realitat amb els millors instruments. Llegir per entendre’ns a nosaltres mateixos. Llegir  per passar el temps. Llegir per comprendre el temps. Llegir per créixer. Llegir per  formar part d’una comunitat. Llegir per participar en el Club de lectura. Per tot això, i  per un munt de raons més, els membres del Club de lectura de l’institut ens vam trobar  en una jornada gairebé impossible, un 29 de febrer, un dia que de vegades existeix i que  sovint desapareix, un dia que té quelcom de màgic. Com la lectura.  

La sessió es va iniciar amb una proposta engrescadora, ja que una de les  professores va portar un munt de llibres de la seva biblioteca personal per oferir als  assistents un munt de recomanacions. D’aquesta manera van sortir noms com Jordi Sierra i Fabra, Franz Kafka, Àngels Gardella, Joan Barril, Moisès Broggi, Nuccio  Ordine… i, amb elles, unes enormes ganes de capbussar-nos en les pàgines que van  escriure. I va sorgir un compromís: el pròxim dia, cada un dels membres duria una  recomanació, un títol que volgués compartir amb tots els assistents.  

 

El llibre que tot seguit va convertir-se en l’eix de la sessió va ser La mordaza,  una obra de teatre d’Alfonso Sastre estrenada l’any 1954, un text de fort compromís que  va aconseguir arribar als escenaris malgrat els controls de la censura franquista. Llegir un text dramàtic no és gaire habitual, i per això mateix, des del Club intentem, si més no un cop l’any, llegir una peça d’aquest gènere literari perquè esdevé una experiència  complementària a les més habituals, com són llegir prosa o poesia.  

En les primeres intervencions els assistents van coincidir en el fet que l’obra de  Sastre havia agradat; es destacava dos elements. Per una banda, la força argumental, on  es barrejava un drama familiar amb una investigació policial al voltant d’un crim i que  provocava que el lector –o, en el cas d’una representació, l’espectador− estigués  extremadament interessat per saber el desenllaç de l’obra. Per una altra banda, tothom  va coincidir en destacar l’altre aspecte significatiu del text, la força del protagonista, el  pater familias, Isaías Krappo, un home despòtic i vesànic que tenia atemorida la família  i imposava una veritable tirania.  

A partir d’aquest element, es va subratllar el contingut polític de l’obra; tot i que  parlava d’un conflicte domèstic, de ben segur que l’espectador de la dècada dels  cinquanta –o si més no, alguns d’ells− advertia que estava parlant de la realitat  espanyola d’aquells anys i que aquell patriarca tirànic tenia molt a veure amb la figura  del dictador Franco, que governava el país en aquella època. En aquest sentit, una de les  assistents va destacar el moment del text en què els personatges expliciten el significat  del títol de l’obra, quan diuen de forma clara que tots els membres de la família viuen  emmordassats, amb una por terrible a dir el que pensen davant del pare, per les represàlies que pot dur a terme. L’analogia amb la situació política espanyola de l’any 1954 quedava clarament explícita per a nosaltres, però no per als censors, que van  permetre l’estrena; potser, va apuntar una de les assistents, perquè l’obra estava inspirada en uns fets que havien passat a França després de la Segona Guerra Mundial,  això va fer pensar al règim que no tenia res a veure amb el que passava a Espanya. 

Un element que van remarcar els lectors del club va ser el dilema moral que es  plantejava al llarg de l’obra: fins a quin punt devem lleialtat a la família. Denunciaríem  a algú del nostre entorn més pròxim si hagués comès un crim? Quines són les nostres  línies vermelles? La mordaza posa sobre la taula aquesta disjuntiva, i mostra com  qualsevol decisió sempre és difícil i sempre és, d’alguna manera, insatisfactòria. En  determinats moments, els límits entre el bé i el mal són subtils, difusos, i fer el que és  correcte no acostuma a ser senzill.  

Es va subratllar el clima asfixiant del text –on la calor ambiental sembla  propiciar les tragèdies− i el paper dels fills, i com cada un d’ells manifesta una actitud  davant el terror que imposa el pare; va ser molt comentat el paper de la nora, la Luisa, l’única que planta cara a Isaías i que es veu assetjada per aquest home que sembla totpoderós, però que descobrim que potser és un gegant amb peus de fang, terrible, però  molt més feble del que aparenta.  

La sessió es va cloure amb la valoració numèrica de l’obra, que finalment va  obtenir un més que lloable 8, i amb el repartiment del nou llibre, Amb el sol a la mà, un  poemari de Montserrat Vayreda. Enguany la Generalitat de Catalunya ha decidit commemorar el centenari de la poeta empordanesa i reivindicar per tot el país la seva obra; en aquest marc ens sembla de justícia incorporar-la a les nostres lectures. Per fer ho hem escollit un títol aparentment senzill, però extremadament difícil de dur a bon  port: un llibre de poesia infantil. Si escriure poesia és sempre un gran repte, fer-ho per a la mainada esdevé una veritable proesa. Ara bé, com els membres del club no tenen por a res, a tots els assistents se’ls va proposar, tot imitant –modestament− Montserrat  Vayreda, que per a la sessió vinent portessin un breu poema dedicat, com va fer la  poeta, a un animal.  

 

El Club és un espai de lectura i creativitat. Al Club, i més després de llegir Alfonso Sastre, tots ens traiem la mordassa.