Curs 2020-2021
L’INS Ramon Muntaner engega cada curs una sèrie de projectes comunitaris i d’aprofundiment/reforç per als seus alumnes. D’entre el munt d’activitats diverses que desenvolupem al centre, aquestes són algunes de les que ens sentim més orgullosos, pel grau d’implicació dels professors i alumnes. Si en voleu saber quatre coses, a continuació teniu una succinta descripció dels que tenim en marxa:

CFGS TÈCNIC/A EN EDUCACIÓ INFANTIL

1.LOTS VIATGERS: FEM ARRIBAR ELS CONTES ALS INFANTS

En coordinació amb la Biblioteca Fages de Climent,  l’alumnat es forma en literatura infantil i participa en el projecte dels lots viatgers. La presentació dels lots a les escoles, tot explicant un conte, permet la implementació  dels coneixements adquirits. En el projecte hi ha implicades diferents escoles bressol de Figueres com Els Pins, la Xuclamel, la Lilaina , el Bon Pastor i l’Espai Familiar Centre Cívic Joaquim Xirau.

2.APRENEM JUNTS: ACOMPANYAMENT A L’ESCOLARITZACIÓ

El servei és de tipus sociocultural i solidari i pretén conscienciar l’alumnat de les realitats de l’escola, dels infants i de l’entorn. El projecte sorgeix de la necessitat expressada per l’Ajuntament de Figueres d’oferir activitats de suport en l’aprenentatge de la llengua, donat l’augment d’infants nouvinguts al municipi i acompanyar i reforçar la tasca de la comprensió i l’expressió oral a l’educació infantil.

Amb aquest projecte es pretén que els alumnes treballin continguts curriculars com preparar els diferents tipus de  jocs (cooperatius, cognitius, lliure, psicomotrius, de confiança…), adaptar-los als infants, aprendre a treballar en equip i coordinar-se per portar endavant l’activitat, els materials, la temporització i els continguts a desenvolupar. També es treballen activitats de mindfulness i relaxació i consciència corporal que serviran per preparar els infants pels jocs o bé per concloure’ls. Pots veure’n un exemple:

Vídeo de consciència corporal

 L’acció solidària es concreta quan l’alumnat assisteix i desenvolupa  les activitats esmentades durant una tarda i dos trimestres a les escoles escollides.

3.FACTORIA LÚDICA

Amb el projecte APS en marxa, l’Ajuntament de Figueres ens demana de participar aquest cop en les activitats de Nadal programades. Es vol donar un caire més pedagògic i de qualitat a les activitats nadalenques. Aquest espai de joc el podem trobar a la Casa Empordà  i en d’altres espais.

Es va iniciar amb l’empresa Ludus Mundi i l’alumnat de l’Institut Ramon Muntaner hi participa des d’aleshores. A l’inici, l’alumnat oferia els seus serveis acompanyant els infants i les seves famílies en les propostes de joc de 0 a 6 anys.

L’any 2014 se’ns va demanar de participar més activament creant l’espai de llum fosca que ja havíem implementat a les escoles amb el projecte APS. Cada any l’alumnat crea aquest espai i el gestiona juntament amb altres per grups d’infants de 0 a 6.

4.MUSEU DEL JOGUET

Aquesta experiència s’inicia l”any 2012 quan el Museu del Joguet de Figueres ens demana participar en el Projecte: UNA COMARCA DE MUSEU, concretament a les II Jornades Formatives. El projecte segueix diferents fases:

La primera és una visita al Museu, on es recullen les impressions de l’alumnat des de la vessant més emocional. També ens interessa conèixer els espais i els materials de què disposa. Seguidament, es treballa a l’institut, amb la recepció  dels coneixements teòrics i les estratègies per aprendre a crear jocs i adaptar-los, per tal de motivar la participació dels infants. Finalment es fa la implementació amb grups de P3, P4 i P5.

El projecte permet crear activitats de joc al Museu. Acostar el Museu als infants fent que la seva visita sigui una experiència viscuda. A més a més s’han pogut potenciar algunes de les competències o capacitats clau com la resolució de problemes, l’organització del treball, el treball en equip, l’autonomia, la responsabilitat, la iniciativa, etc.

5. DENIP: DIA ESCOLAR PER LA NO VIOLÈNCIA I LA PAU

L’institut col·labora amb aquest projecte des del curs 2015-2016, a petició de l’Ajuntament de Figueres. Participar en el DENIP implica treballar el concepte de Pau positiva als centres educatius durant cinc tardes del mes de gener, però abans d’això l’alumnat rep una formació sobre la Cultura de la Pau i els Drets Humans.

Cada curs es treballa una temàtica concreta i des d’aquesta proposta l’alumnat prepara la representació d’un conte, dinàmiques i jocs cooperatius pels infants d’infantil de les escoles de Figueres, amb l’objectiu de treballar la Pau Positiva i reflexionar sobre ella. Treballar la Pau amb els grups d’infantil té a veure amb les seves vivències més quotidianes, les relacions amb els altres i la resolució de conflictes.

A més del nostre institut, col·laboren en el projecte el Servei de Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Figueres, les ONG’s Solidàries de Girona i els centres escolars del municipi.

 

6. ESCOLES I METODOLOGIES

Aquest projecte va començar fa 2 anys. Vam començar a poc a poc intentant introduir cada vegada més centres que els alumnes poguessin visitar i aprendre de la seva metodologia. D’aquesta manera coneixen “in situ” el treball de diferents centres amb diferents metodologies.

En aquest projecte treballem conjuntament els mòdul de didàctica,  desenvolupament cognitiu i motor i autonomia per ensenyar a l’alumnat a programar activitats destinades a treballar el desenvolupament sensorial, cognitiu, motor i l’ autonomia personal a partir de diferents metodologies que anirem descobrint al llarg del curs. L’alumnat aprèn les diferents fases de la programació d’activitats dirigides a infants, aprenen a redactar objectius, continguts, mètodes d’avaluació, i a crear bàsicament recursos per treballar els diferents continguts.

La primera de les activitats fora del centre és al gener on l’alumnat observa i col·labora durant tota una jornada lectiva en les activitats del centre. L’alumnat va a una llar d’infants o una escola infantil de la comarca de l’Alt Empordà i rodalies. La segona sortida se sol fer al mes de març, anant a l’escola d’educació especial Mare de Déu del Mont. Direcció ens presenten el seu projecte educatiu, ens expliquen les peculiaritats i metodologies utilitzades al centre i visitem les diferents aules amb els diferents graus de discapacitat intel·lectual i les aules amb pluridiscapacitat. L’alumnat elabora activitats de desenvolupament i autonomia per treballar amb infants amb diferents necessitats educatives.

 

La tercera sortida és a l’escola Montessori- Palau Figueres, al mes d’abril, en aquest cas la cap d’estudis ens explica el projecte educatiu que tenen a infantil, la metodologia utilitzada i ens mostra els materials Montessori per treballar etc. Veiem com es va desenvolupant el dia a dia a les aules i els recursos de l’escola Montessori. Durant el mes d’abril també visitem o rebem al nostre centre, l’escola Waldorf La Font de Vic. Si podem ens desplacem a Vic, on ens expliquen el seu projecte educatiu, veiem les instal·lacions, patis, diferents recursos educatius i ens expliquen en què consisteix un dia a dia en una escola infantil Waldorf. 

Al llarg del curs, en el mòdul de didàctica es treballa un projecte intern anomenat reciclem el present, però que alhora el fem lligar amb el projecte d’escoles i metodologies que anem a veure en els diferents centres. L’alumnat pot veure, observar i experimentar amb les diferents maneres de treballar de cada una de les metodologies i llavors aplicar-ho en el seu propi projecte d’escola. 

Durant tot el curs programen activitats  i recursos per treballar diferents aspectes de l’autonomia i desenvolupament de l’infant, aplicant les metodologies apreses, que posarem en pràctica en diferents moments del curs en diferents situacions escolars, com per exemple el dia Solidari de l’escola St. Pau de Figueres on les alumnes de TEI col·laboren portant activitats realitzades per elles, tenint en compte les diferents edats i diferents nivells de desenvolupament.

La última sortida la fem a l’escola Les Clisques de Port de la Selva, on passem una jornada realitzant diferents activitats que s’han anat desenvolupant al llarg del curs. D’aquesta manera les alumnes prenen contacte un altre cop més amb infants i apliquen aquelles activitats i recursos que han realitzant com a producte final de cada metodologia.

 

7. VIVIM ELS CONTES: CONTES A LA PELL

L’alumnat de 2n TEI desenvolupa aquest projecte al Centre Cívic Joaquim Xirau. Tots els dimecres dels mesos d’octubre i  novembre dinamitzen activitats adreçades a infants i a les seves famílies.  Creen un espai de descoberta on els contes provoquen vivències. Hi expliquen contes amb moxaines per estimular l’interès dels infants pels contes, a través dels sentits i les emocions. Els contacontes a la pell  tenen un component lúdic i una part de massatge infantil que acompanya la narració del conte.

És diferencial el paper del  contacontes:  es posa davant dels i les participants de la sessió amb un nino i les famílies van imitant els mateixos moviments que fa però en comptes de fer-ho amb un nino els fan als seus infants. Aquests moviments consisteixen en passar diferents materials per sobre de l’infant, perquè experimenti cada un dels materials/objectes i  el puguin relacionar amb els personatges que apareixen en el conte que s’està explicant. Totes les accions i els personatges de les històries que s’expliquen en aquestes sessions, agafen personalitat tàctil i les nostres mans recorren el cos de l’infant convidant-lo un marc de sensacions (Ex: representem les formigues amb la punta dels dits) plenes d’afectivitat i amor.

Finalment, la sessió acaba amb l’exposició del conte que hem fet perquè el coneguin de forma visible.

 

8. VIVIM ELS CONTES: LABORATORI DE CONTES

L’alumnat de 2n TEI realitza més projectes al Centre Cívic Joaquim Xirau.  Tots els dimecres dels mesos desembre i gener  dinamitzen activitats adreçades a infants i a les seves famílies, creant un espai de descoberta on els contes provoquen vivències.

Els laboratoris de contes segueixen un guió molt pensat, parteixen dels llibres per acabar tornant als llibres. L’obra és la font d’inspiració i la protagonista de les sessions. Els laboratoris procuren donar eines per descodificar-la. Serveix per treure “l’univers de cada llibre”, desgranant la història, personatges i temàtiques per fer més ric l’itinerari lector. Els  laboratoris de lectura són espais de creació per a les famílies que conviden a experimentar al voltant de la lectura, entesa en el sentit més ampli del terme. Té en compte la dimensió sensorial i manipulativa amb prou pes per activar llenguatges i intel·ligències múltiples.

En definitiva, els laboratoris de contes ofereixen un temps i un espai a infants i adults, perquè comparteixin la descoberta i la lectura mitjançant una dinàmica enginyosa, un ambient bell i sorprenent, uns materials ben triats, un conductor que sap fer les preguntes adequades amb l’objectiu de fer una trobada viva i autèntica.

9. VIVIM ELS CONTES: MINIMONS

L’alumnat de 2n TEI realitza un altre projecte relacionat amb els contes al Centre Cívic Joaquim Xirau .  Tots els dimecres dels mesos febrer i març dinamitzen activitats adreçades a infants i a les seves famílies.  La teoria de les peces soltes explica que quants més elements hi hagi en un espai, més possibilitats de crear i imaginar tindrà la persona. El joc amb les peces soltes aporta grans dosis de pensament creatiu i divergent als infants. Juntes, configuren els MiniMons, escenaris de joc on s’hi aboquen emocions, il·lusions, desitjos, fantasies… Espais de joc oberts, versàtils i per a totes les edats.

El concepte de jugar amb les peces soltes ha existit des de tots els temps, els infants han estat jugant amb pals i pedres, però  va ser Simon Nicholson qui  va desenvolupar la teoria de les peces soltes que ha estat inspirant el joc de persones expertes, educadores i famílies des de llavors.

«En qualsevol entorn, el grau d’inventiva i la creativitat, i la possibilitat de descobriment, són directament proporcionals al número i tipus de les variables en ell.»

Simon Nicholson – La Teoria de peces soltes de 1971

 

CFGS TÈCNIC/A EN INTEGRACIÓ SOCIAL

1.MEDIACIÓ

El centre ofereix diversos projectes relacionats amb la mediació:

a) Mediació entre l’alumnat d’ESO i del CFGS en Integració social

El curs 19/20 es va realitzar una prova pilot en la qual l’alumnat de segon del CFGS en integració social  es desplaçaven per grups a les aules d’ESO- 1r i 2n- per a explicar què és la mediació, la figura del mediador, les seves qualitats, el procés d’una mediació i els avantatges que suposa.

D’aquesta manera l’alumnat del cicle superior posava en pràctica els seus coneixements, competències professionals i capacitats clau pròpies del perfil professional. A més, permetia a l’alumnat d’ESO conèixer altres companys del centre educatiu i la tècnica de la mediació.

b) Mediació entre cicles

El mòdul de destreses socials, de primer nivell del CFGM d’atenció a les persones en situació de dependència, té desenvolupat un resultat d’aprenentatge (RA) d’aplicació de tècniques de gestió de conflictes, resolució de problemes i d’interpretació de les pautes d’actuació establertes.

Aprofitant la necessitat de què l’alumnat ha d’aprendre a gestionar la mediació com a eina de prevenció i de resolució de conflictes, les professores corresponents a ambdós mòduls –MP9 Destreses socials i MP8 Mediació comunitària- organitzen activitats conjuntes amb els dos cicles perquè l’alumnat assoleixi les corresponents competències.

Mediació a les escoles

Aquest és un projecte que va néixer el curs 18/19 amb la col·laboració de l’Escola Anicet de Pagès de la Marca de l’Ham.

L’alumnat del mòdul de mediació comunitària del CFGS en Integració Social  assisteix a l’escola Anicet de Pagès per a treballar les competències professionals pròpies del títol de la tècnica superior en integració social com: identificar i concretar les característiques i necessitats del context social de la intervenció, organitzar i implementar el procés de gestió de conflictes, realitzar la valoració,  seguiment i difusió de la mediació com una via de gestió de conflictes.

Per a assolir aquestes competències l’alumnat posa en pràctica per parelles els continguts, habilitats i destreses adquirides al llarg del primer trimestre del mòdul de mediació comunitària.

L’escola suggereix aquelles parts en conflicte- individual o grupal – en què estan interessades a realitzar una mediació per a resoldre l’enfrontament.

Aquest procés permet que l’alumnat de l’escola aprengui altres maneres de gestionar un mal entès, una manca de comunicació o bé un conflicte directament. També permet veure la mediació és una eina de prevenció. Per tant, és un projecte beneficiós per a ambdues parts.

A més, un alumne en pràctiques del mateix cicle realitzarà el seguiment de l’alumnat que ha estat mediant i, observarà si els acords presos es mantenen o no i si cal realitzar alguna altra intervenció.

PRESENTS ALS 3 CICLES FORMATIUS:

1.AMB NOMÉS CINC EUROS

Amb només cinc euros és també un projecte d’aprenentatge i servei relacionat amb el món de l’emprenedoria. L’alumnat s’agrupa per tal de trobar una idea de negoci que els permeti generar beneficis. L’única restricció és no invertir més de 5€ per grup. L’equip que obté més guanys decideix a quina entitat sense ànim de lucre va dirigida la donació de la classe. La posada en escena de l’acció puntual a l’exterior, permet escenificar algunes competències clau de l’emprenedoria com el treball en equip, la creativitat o la perseverança.

L’entitat ve a l’institut a recollir la quantitat recaptada i ens explica la seva missió, les activitats que realitzen, la gestió diària, com van crear la fundació, associació, cooperativa…

Aquest projecte va iniciar-se per primera vegada al curs 19/20. D’una banda, va permetre a l’alumnat de 2n del CFGS de TIS fer un donatiu de 143,32€ a l’Associació Albert Sidrach, entitat figuerenca que treballa per la investigació del Sarcoma d’Ewing (càncer infantil). Per l’altra, l’alumnat de 2n del CFGS de TEI, va fer entrega de 180,45€ al Centre de Lleure el Dofí que treballa amb joves amb discapacitat intel·lectual de l’Alt Empordà.

 

2.ENS CONEIXEM

Es tracta d’un repte que engloba 4 mòduls de 3 cicles: TEI (Habilitats Socials i Joc), TIS (Intervenció en la Infància) i TADE (Suport Domiciliari). Els alumnes es coneixen durant dues tardes al Parc Bosc de Figueres mitjançant jocs i dinàmiques de grup dissenyades pels alumnes de segon de TIS i TEI i un berenar elaborat pels alumnes de segon de TADE.